Пт11172017

Last updateПт, 10 Нояб 2017 3pm

Матолиби тоза :
YJ Title Ticker - модуль joomla Joomla

МАОРИФ

АГАР ДАР ҶАҲОН НАБВАД ОМӮЗГОР

Одамият чист? Худро дур аз шар доштан,

Хайрхоҳи халқ будан, нафъи безар доштан.

Ин ҷо сухан дар бораи марди фарзонае меравад, ки ҳама гуна муваффақияту пешравиашро дар тарбияи шогирдони бешумори худ медонад. Ӯ бар он аст, ки инсон барои расидан ба орзуҳои накӯи хеш, бояд аз овони наврасӣ ҳамеша бо донишу донишандӯзӣ таваҷуҳ дошта бошад. Зеро танҳо ба ин васила кулли мушкилиҳои ба миён омада осон хоҳанд гашт. Ин гуфта  сухани бузургвореро ба ёд меорад, ки: «Дониш ва огоҳӣ калиде ҳаст, ки тамоми дарҳо бо он боз мешаванд».

Хушбахтона дар кишвари азизи мо як зумра ҷавонони  ҷасуру фаъол ва донишманду маърифатафрӯз кору зиндагӣ доранд, ки рӯзгору фаъолияти онҳо намунаи ибрат будаву шоистаи пайравӣ мебошад. Меҳриддин Содиқов аз ҷумлаи чунин инсонҳо мебошад, ки айни ҳол сарварии муассисаи таҳсилоти миёнаи умумии рақами 1-и ноҳияро ба  уҳда дорад. Муассисаи номбурда дар ноҳия калонтарин буда, чун муассисаи такягоҳӣ низ ба ҳисоб меравад.

Меҳриддин Содиқов, ки хатмкардаи Донишгоҳи миллии Тоҷикистон мебошад, фаъолияти кориашро соли 1996 дар ҳамин муассиса ба ҳайси омӯзгори фанни технологияи иттилоотӣ оғоз намудаву то ба имрӯз ин ҷо кору фаъолият дорад. Маърифати баланд, фазли зиёд ва қобилияти кордонии ӯро ба ҳисоб гирифта, аз соли дуюми фаъолияти кориаш ҷойнишини сарвари муассиса оид ба масъалаҳои таълимӣ таъинаш намуданд. Дар ин паҳлӯи фаъолияти корӣ низ ӯ худро чун инсони ороста бо сифату зинатҳои зебои инсонӣ нишон дод. Мақомоти иҷроияи ҳокимияти давлатии ноҳия  чун шахси чашмикордону бомаърифат   вазифаи мудирии Бахши хадамоти муҳоҷират дар ноҳияро ба зиммааш гузоштанд. Баъди чанд муддати фаъолият дар ин бахши навтаъсис, меҳри беандоза ба таълиму ҳидояти шогирдон ӯро ба даргоҳи илму маърифат раҳнамун сохт. Муҳаббат ва алоқа ба ҳар кор, рамзи муваффақият дар он шинохта мешавад. Ҳамин муҳаббат ва алоқа аст, ки муассисаи номбурда зери роҳбарии устод дар ҳамаи самтҳои фаъолият миёни дигар муассисаҳои таълимии  ноҳия пешсаф аст. Аз оғози соли нави таҳсил то имрӯз муассисаи таълимии рақами 1 дар ҳамаи чорабиниҳои дохилимактабию ноҳиявӣ фаъолияти чашмгир дошта, ҳамзамон ба сифати таълиму тадрис дар он аҳамияти ҷиддӣ дода мешавад. Танҳо аз нимаи моҳи сентябр сар карда, то даҳаи аввали моҳи октябр чорабиниҳои зиёде, чун Рӯзи Рӯдакӣ (22 сентябр), Мавлавихонӣ(30 сентябр), Рӯзи забон(5 октябр) дар сатҳи назаррас баргузор гардиданд, ки ҳамаи он бо роҳбарӣ ва иштироки бевоситаи худи устод Меҳриддин Содиқов сурат гирифтанд. Натиҷаҳои заҳмату меҳнати устод хеле зиёданд. Як худи ёдовар шудан аз он ки шогирдон ҳамеша кӯшиш мекунанд, ки шомили гурӯҳҳои ӯ дарсмедодагӣ шаванд, нишони раҳнамо ва ҳидоятгари ҳақиқӣ будани ӯст. Чун аз рафти дарсҳои устод бармеояд, ки ӯ на танҳо аз чаҳорчӯбаи низоми таълимӣ истифода мебарад, балки аз сарчашмаҳои зиёди таълимию тарбиявӣ ба шогирдон дарс мегӯяд. Ба қавли худи ӯ: «Устод бояд қабл аз ҳама ихлос дошта бошад, ба ҳамон фанне, ки таълим медиҳад. Ва зиёд бояд меҳрубон буд, чунки инсонҳо ташнаи муҳаббатанд ва меҳрубонии устод метавонад ангезаи ишқу иштиёқ ба фанни муайян ва касб дар қалби шогирдон ҷой диҳад». Аз ин рӯ бузургворон фармудаанд, ки: «Ба шогирдони худ ба нармӣ рафтор кунед».

Болотар аз ҳама устод дорои беҳтарин сифатҳои ҳамидаи   инсонианд. Марди хоксору ҳамадон аст ва метавонад бо дилхоҳ мусоҳиб сари мавзӯю масъалаҳои гуногуни илмӣ муддатҳои тӯлонӣ бо далелҳои мӯътамад изҳори андеша кунад, ки ин албатта, ҳунари андак нест. Бо ин ҳама ҳеҷ вақт лофи бузургманишӣ намезанад. Ва иддаояш ҳам ин аст, ки дар ҳама маврид бояд меъёрҳои эътирофшуда аз ҷониби инсон - адолату ҳақиқату ростӣ риоя шавад. Зеро ба қавли Аллома Иқбол:

Ҳарфи бадро бар лаб овардан хатост,

Кофару муъмин ҳама халқи Худост.

МУНОСИБАТИ БОСАЛОҲИЯТ ВА МОҲИЯТИ ОН ДАР ТАЪЛИМ

Муносибати босалоҳият ба таълим дар шароити муосир аслан масъалаи нав нест, он ҳанӯз дар сароғози рушди бонизоми назарияҳои илмии педагогӣ ба вуҷуд омада буд.  Дар давраҳои гуногуни инкишофи ин соҳа дар кишварҳои гуногуни олам дар таълифоти ҷудогонаи олимон таъкид мегардид.

Мафҳуми салоҳият дар “Фарҳанги тафсирии забони тоҷикӣ” – лоиқ будан, сазовор будан; шоистагӣ, сазоворӣ тафсир шудааст.

Дар таълими босалоҳият диққати асосӣ ба ташаккули малакаҳои амалӣ (ҳаётӣ, воқеӣ, вазифавӣ) равона мешавад. Донистан ё дониш дар таълими босалоҳият ҷузъи таркибии малака ҳисоб шуда, барои санҷидан, бо намуна муқоиса кардан ва ислоҳи ғалатҳо истифода бурда мешавад. Бояд қайд кард, ки “салоҳият”-ро таълим намедиҳанд, салоҳият дар натиҷаи аз худ кардани дониш, малака ва маҳоратҳо ташаккул меёбад. Салоҳиятнокӣ натиҷаи амалии дониш, малака ва маҳорат аст.

Шуъбаи маорифи   ноҳия   ҷиҳати иҷрои  банди «Стратегияи рушди соҳаи маориф то соли 2020», «Оид ба низоми таълими салоҳиятнок» як қатор корҳоро ба анҷом расонидааст.

 Аз ҷумла аз оғози соли таҳсили 2016 - 2017 татбиқи амалии яке аз нақшаҳои муҳим ва мураккаби Стратегияи миллии рушди маориф то соли 2020, ислоҳоти мундариҷа ва муносибати таълим дар зинаҳои таҳсилоти миёнаи умумӣ сар шуд. Татбиқи тадбири мазкур давра ба давра ба роҳ монда мешавад. Дар соли таҳсили ҷорӣ татбиқи муносибати салоҳиятнок дар таълими зинаи таҳсилоти ибтидоӣ оғоз гардид. Ба 329 нафар омӯзгорони синфҳои ибтидоии муассисаҳои таълимии ноҳия  баъд аз омӯзиши даҳрӯза   аз тарафи Донишкадаи ҷумҳуриявии такмили ихтисос ва бозомӯзии кормандони соҳаи маориф «Шаҳодатнома оид ба низоми таълими салоҳиятнок» дода шуд.   Барои пурра татбиқ намудани низоми таълими салоҳиятнокӣ бо фармоиши мудири  шуъбаи маориф гурӯҳҳои ёрирасон ташкил карда шуд, ки дар он 19 нафар омӯзгорони пуртаҷриба аз муассисаҳои таълимии ноҳия ҷалб гардида, зиёда аз 38 соат дарсҳои кушоди намунавӣ аз тарафи онҳо  дар марказ ва минтақаҳо гузаронида шуд.

Дар аввал барномаҳо ба тариқи сабти видеоӣ дар фитаҳо дастраси омӯзгорони муассисаҳои таълимӣ гардиданд. Роҳнамо ва замимаҳо дар ду давра ба шуъбаи маориф ворид гардида ба муассисаҳои таълимӣ дастраси омӯзгорони синфҳои ибтидоӣ гардиданд. Дар ҷамъ 1590 шумораи роҳнамоҳо ва 90365 адад замимаҳо дастрас гардиданд.        

Таҳлилҳои як соли таҳсил нишон доданд, ки омӯзгорон ва хонандагони муассисаҳои таълимии ноҳия муносибати босалоҳиятро дар таълим хуб қабул намуда, аз рӯйи талаботи низом таълимро ба роҳ мондаанд. Мушоҳидаи раванди дарсҳо бошад, нишон дод, ки  хонандагон бо завқу шавқи зиёд фаъолиятҳоро иҷро менамуданд ва чӣ тавр зоеъ шудани вақтро ҳис намекарданду дар симояшон низ  мондашавӣ ба назар намерасид.  Маҳз ҳангоми суҳбату вохӯриҳо омӯзгорон ҳамеша саривақтӣ ворид шудани муносибати салоҳиятнокро дар таълим  изҳор намуда, иброз  доштанд, ки хонандагон аллакай омодаи омӯзиш бо низоми таълими салоҳиятнокӣ мебошанд. Зеро бо пешрафти ҷомеа, истифодаи техника ва технологияи навин ҳар як шахсро лозим аст, ки ҳамқадами замон бошад, дониши давраи мактабхониашро дар амал татбиқ карда тавонад.

АСАДУЛЛО – НОМЗАДИ ИЛМ

Арафаи иди омӯзгорон аз шаҳри Бишкеки Ҷумҳурии Қирғизистон хушхабар расид. Шогирди муассисаи  таҳсилоти миёнаи умумии  рақами 22-и ноҳия Асадудулло Наҷмиддинов дар  Институти  технологияи иттилоотӣ ва автоматикунонии Академияи миллии  Ҷумҳурии Қирғизистон ва  Донишгоҳи русӣ-қирғизии  ба номи Б.Н.Елтсини ҷумҳурии мазкур рисолии илмии худро бо муваффақият дифоъ намуда,сазовори унвонии илмии номзади илми  физика-математика гардид. Асадулло хатмкардаи  факултаи физикаи ДМТ буда, чандин сол дар ин  махзани илм ба тарбияи  шогирдон машғул буд. Айни  ҳол устоди  Донишкадаи  молия ва иқтисоди ҷумҳурист. Боиси ифтихор аст, ки дар Соли ҷавонон  сафи олимони ҷавони файзободӣ боз як нафар зиёд гардид.

РУШДИ МАОРИФ БАРЪАЛО БА ЧАШМ МЕРАСАД

Боиси қайд аст, ки дар солҳои Истиқлолияти давлатӣ мақому манзалати устоду олим хеле боло рафт. Ин ҳама аз ғамхориҳои Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ-Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ва боварию эътимоди ӯ ба кормандони соҳа дарак медиҳад ва тавре  дар баромадҳои худ таъкид менамояд: ”Давлату Ҳукумат ба шумо эътимоди комил дорад, зеро инсоният ба омӯзгор ҳамеша ниёз дошту дорад. Маҳз омӯзгор аст, ки доимо меомӯзад ва он чӣ андӯхтааст, ба дигарон таълим медиҳад. Миллате, ки омӯзгори асил надорад, ҳеҷ гоҳ ба ягон мартаба намерасад. Ифтихор ва сари баланди мост, ки тоҷикон аз қадим соҳиби китобу қалам, илму маърифат ва олиму омӯзгор буданд, ҳастанд ва дар оянда низ хоҳанд монд”.

Пешвои миллат соҳаи маорифро самти афзалиятнок эълон карда, онро барҳақ омили муҳимтарини таҳкими давлат ва наҷоти миллат номиданд. Ба ҳамин далел Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон ба рушду инкишофи бемайлони соҳаи маориф ва илм, сатҳу сифати донишандӯзии хонандагону донишҷӯён дар ҳама зинаҳои таҳсилот, сифати тайёр кардани кадрҳои баландихтисосу унвондор таваҷҷуҳи хоса зоҳир мекунанд.

Аз ин рӯ тайи 26 соли Истиқлолияти давлатӣ дар соҳаи маориф ва илм пешрафти назаррас ба чашм мерсад.   Шуъбаи маорифи ноҳияи мо ҳам  дар даврони Истиқлолияти давлатӣ фаъолияти худро бо мақсади таҳкими ҳадафҳои аслии давлат ва Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон-бунёди ҷомеаи мутамаддини демократӣ, ҳуқуқбунёду дунявӣ, дорои иқтисоди пешрафта, тарбияи худшиносиву худогоҳӣ, ифтихори ватандорӣ, шаъну шарафи шаҳрвандии хонандагону донишҷӯён, ташаккули шахсияти онҳо, амнияти иттилоотӣ ва рушди зеҳнии ҷавонон ба роҳ монда, баҳри ташкил ва танзими низоми таҳсилоти умумӣ, ибтидоӣ ва миёна, тарбияи кадрҳои илмӣ ба манбаи асосии таълиму тарбия ва омода намудани мутахассисони баландсавияи дар бозори меҳнат рақобатпазир табдил додани муассисаҳои таълимию илмии ноҳия ҷаҳду талош менамояд. Соли ҷорӣ ҳамаи 60 муассисаи таҳсилоти умумии ноҳия, МЭКН ва 2 кӯдакистони ноҳия аз рӯи нақша ва барномаҳои таълимӣ мунтазам фаъолият намуданд.

Ба таълиму тарбия 20 573 нафар хонандагон фаро гирифта шуданд, ки нисбати солҳои гузашта зиёд мебошад. Ва теъдоди омӯзгорон дар муассисаҳои таълимӣ 1 300 нафарро  ташкил медиҳад.   

Маблағгузорӣ ба соҳаи маорифи ноҳия сол то сол меафзояд. Дар соли 2017 ба соҳаи маориф 27 245 190 сомонӣ ҷудо карда шудааст, ки нисбат ба соли 2016 ин нишондод 2 096 997 сомонӣ зиёд мебошад.

Бо мақсади баланд бардоштани донишҳои назариявӣ, маҳорату малакаи хонандагон, тибқи Стандартҳои фаннӣ, низоми таълими салоҳиятнокӣ дар синфҳои ибтидоӣ, фанҳои забон ва адабиёти тоҷик, технология ва математика ҷорӣ карда шуд.

Бо мақсади дарёфт ва рушди истеъдодҳо бо қарори Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон “Барномаи дарёфт ва рушди истеъдодҳо” қабул гардида, тибқи он дар ноҳия Маркази дарёфт ва рушди истеъдодҳо таъсис дода шуд. Кор бо хонандагони қобилиятнок ривоҷ ёфта, сол то сол теъдоди иштирокдорон ба олимпиадаҳои фаннӣ афзуда истодааст.

Дараҷаи донишазхудкунии хонандагон ва сифати таҳсилот дар муассисаҳои таълимӣ сол аз сол беҳтар гардида истодааст. Аз ҳисоби хатмкунандагони муассисаҳои таълимӣ 800 нафар ба муассисаҳои таҳсилоти миёна ва олии Ҷумҳурии Тоҷикистон дохил гаштаанд. Тибқи квотаи Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон 22 нафар, аз ҷумла 11 нафар духтарон донишҷӯи  муассисаҳои олӣ  гардиданд.

Боварӣ ба он дорем, ки маорифчиёни ноҳия дар  баланд бардоштани сифати таълиму тарбия пайваста кӯшиш намуда, баҳри  ободию гулгулшукуфии ватани азизамон, Тоҷикистони ободу соҳибистиқлол саҳми босазо мегузоранд.

СТАНДАРТ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ

Сфера образования признана Президентом и Правительством Республики Таджикистан одним превалирующих направлений в области развития страны, и в этом направлении ежегодно принимаются различные меры, направленные на совершенствование этой области социальной жизни: строятся новые школы, создаются образовательные учреждения нового типа, развивается законодательная основа образования, особое внимание уделяется качеству образования, совершенствуется содержание и процесс обучения. Составление стандарта школьного образования  и новых учебных программ – следующий шаг, который признан повысить уровень и качество среднего общего оброзования и, соответственно, позитивно повлиять на эффективность всей системы образования.

В реализации государственной политики в сфере образования учитель играет ключевую роль. Эта мысль нашла отражение в ежегодном обращении Президента Республики Таджикистан к интеллигенции страны (2016) было сказано: ”...ключом всех достижений и успехов на пути к независимости является мысль учителя, его вклад в развитии научной и самостоятельной мысли. Эффективная организация учебно – воспитательной работы учителей позволит повысить  уровень мышления, знания и мировоззрения учащихся в соответствии с современными требованиями”. Для нас, сотрудников  сферы образования и учителей, эти слова являются главным руководством к действию.

Министерство образования и науки Республики Таджикистан с целью повышения качества и результативности образования составило предметные стандарты. Стандарт русского языка для начальных классов входит в их число.

Русский язык как учебный предмет в общеобразовательных учреждениях с таджикским языком обучения вводится со второго класса . Русский язык в начальных  классах обеспечивает готовность учащихся к коммуникации в повседневной жизни, речевому взаимодействию на неродном (русском) языке, развивает творческие способности обучаемых, их мышление, память, воображение, формирует навыки самостоятельной деятельности.

В процессе обучения русскому языку решаются не только задачи практического владения языком, но и воспитательные и общеобразовательные, поскольку они самым тесным образом связаны с практическим владением языком.

Так учителя русского языка  образовательных учреждений   Файзабадского района в начальных классах постепенно перешли на систему обучения компетентности учащихся. Основной целью наших учителей начальных классов является формирование и развитие элементарной коммуникативной компетенции младшего школьника на доступном для него уровне в основных видах речевой деятельности: аудирования, говорении, чтении и письме.

Для внедрения стандарта и новой программы по русскому языку учитель должен обладать следующими знаниями, умениями и навыками:

-      Знать теорию и принципы формирования учебных компетенций, а также уметь объяснять аспекты практического внедрения в процесс обучения.

-      Знать способы планирования и оценивания компетентности учащихся и использовать их в процессе преподавания.

-      Уметь выбирать соответствующий метод обучения, способствующий формированию компетентности учащегося.

-      Уметь использовать методы и средства формирующего оценивания для определения уровня усвоения компетенций.

-      Уметь использовать результаты формирующего оценивания с целью принятия соответсвующего решения.

-      Знать и использовать в процессе обучения эффективные средства, позволяющие успешно формировать компетентность учащихся.

ҲИММАТИ КИТОБДОРИ СОБИҚ

Дар деҳаи Заркамари Ҷамоати деҳоти Мискинобод иштирокчии Ҷанги Бузурги Ватанӣ, собиқадори меҳнат Зоир Тоҳировро ҳамчун марди бофарҳанг мешиносанду ҳурматашро ба ҷо меоранд. 

Зоир Тоҳиров собиқадори соҳаи фарҳанг буда,беш аз 30 сол   мудирии китобхонаи деҳаи Заркамарро ба уҳда дошту ҳамдеҳагонашро  ба хондани китобу маърифати баланди рафтору гуфтор раҳнамоӣ мекард.

Дар арафаи рӯзи байналмилалии китоб ӯ тасмим гирифт, ки мағозаи дуошёнаи сохтаашро   ба тавозуни бахши фарҳанг гузаронад, то ҳамдеҳагон онро  ҳамчун китобхона истифода баранд.

Бинои китобхонаи мазкур аз ду ошёна иборат буда, дар ошёнаи якум фонди захиравии китоб нигоҳ дошта шуда, дар ошёнаи дуюм толори хониш ҷой гирифтааст.

Дар рӯзи кушодашавии китобхона раиси ноҳия, узви Маҷлиси миллии Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон Раҷабзода Миралӣ иштирок намуда, ба ҳиммати баланди собиқадори соҳаи фарҳанг, иштирокчии ҶБВ баҳои баланд дод ва ӯро бо Ифтихорномаи раиси ноҳия ва туҳфа қадрдонӣ намуд.

Китобхона айни ҳол дорои 3500 нусха китобҳои нодир буда, аз он дӯстдорони китоб аз деҳаҳои Заркамар ва Мискинобод истифода мебаранд.

ИХТИСОСҲОИ ОМӮЗГОРИРО ТАКМИЛ МЕДИҲЕМ

Баланд бардоштани донишу малакаи ихтисосҳои омӯзгорӣ бо ташаббуси кабинети методӣ ва роҳбарии бевоситаи маъмурияти муассисаҳои таълимӣ амалӣ карда мешавад.

Баланд бардоштани ихтисоси омӯзгорон аз он ҷиҳат зарур аст, ки фан ва технология бо суръат дар ҳоли тараққӣ буда, дар илми педагогика ва мактабшиносӣ низ навигариҳо дохил шуда истодаанд. Ихтисоси кадрҳои омӯзгорӣ бо чунин роҳҳо - дохилимуассисавӣ, ноҳиявӣ, ҷумҳуриявӣ баланд бардошта мешавад.

Баҳри баланд бардоштани дараҷаи ихтисоси омӯзгорон ва сифати баргузории  корҳои таълимиву тарбиявӣ дар  муассисаҳо ташкил намудани  семинару машваратҳои ноҳиявӣ ва иттиҳодияи методӣ зарурият дорад.   Аз ин рӯ, директорони муассисаҳои таълимӣ вазифадоранд, ки нақшаи дурнамои аз курсҳо гузаштан ва семинарҳои баланд бардоштани ихтисоси кадрҳои омӯзгориро ба муддати 5 сол тартиб диҳанд.

Донишҷӯёни ғоибхоне, ки дар муассисаҳои таълимӣ  дарс медиҳанд,  баъди 5 сол ба курси такмили ихтисос фиристода хоҳанд шуд. Омӯзгороне, ки аз 2 фан дарс медиҳанд, аз ҳисоби ҳар як фан алоҳида дар муддати 5 сол ба курси такмили ихтисос ҷалб карда мешаванд. Директорони муассисаҳои таълимӣ курсҳои такмили ихтисосро ҳам аз рӯи вазифа ва ҳам аз рӯи ихтисос мегузаранд. Онҳо инчунин ба корҳои худомӯзии омӯзгорон ва иштирокашон ба машғулиятҳои иттиҳодияҳои методӣ назорат мекунанд.

Баъди аз курс баргаштани омӯзгорон, директори муассиса бояд дар назди омӯзгорони фаннӣ баромади онҳоро  ташкил кунад. Роҳбари иттиҳодияи методӣ бошад, ба ин омӯзгор супориши баъдикурсӣ (ба муддати 5 сол) медиҳад. Омӯзгор онро ба нақшаи худомӯзии худ дохил мекунад. Кабинети методӣ бо ДҶТИБКСМ, мактабҳои олӣ алоқаи мустаҳкам барқарор карда, ба воситаи онҳо ба роҳбарони муассисаҳо ва омӯзгорон ахборотҳои илмӣ медиҳад ва бо ҳамин роҳ корҳои методиро ҷоннок  менамояд. Инчунин шароити омӯхтан, ҷамъбаст ва дар ҳаёт татбиқ намудани таҷрибаи пешқадами муассисаҳо ва таъсири омӯзгорони таҷрибанокро ба ҳамаи омӯзгорони муассисаҳои ноҳия таъмин менамояд.

Барои баланд бардоштани сатҳи касбии омӯзгорони ноҳия  давоми соли равон  беш аз 154 нафар омӯзгорон,  директорон, муовинони директор оид ба корҳои таълиму тарбия, роҳбарони иттиҳодияҳои методии фанҳои таълимӣ, мураббияҳои муассисаҳои томактабӣ, сармуҳосибони МТУ, мураббияҳои марказҳои инкишофи кӯдакон, сарварони созмони хонандагон, китобдорон, мутахассисон ва мушовирони шуъбаи маориф, роҳбарони иттиҳодияи методии роҳбарони синфҳо аз курсҳои баландбардории ихтисос ва бозомӯзӣ гузашта, соҳиби шаҳодатнома гардиданд.  Ҷиҳати сарфаи вақти омӯзгорон ва маблағҳои буҷа дар маркази ноҳия барои 478 нафар омӯзгорони синфҳои ибтидоӣ, забони модарӣ, математика ва технология курсу семинарҳои омӯзишӣ оид ба Низоми таълими салоҳиятнокӣ баргузор карда шуд.

Ҳамаи ин чорабиниҳо баҳри баланд бардоштани савияи донишу малакаи кадрҳои омӯзгорӣ равона карда шудааст, ки дар самти тарбияи  шогирдони  сазовори давру замон саҳми  намоён  мегузорад. 

РУШДИ ТАРБИЯ ВА МАЪРИФАТИ ЭКОЛОГӢ

Инсон бо табиат зинда аст, зеро он манбаи ҳаёт дар кӯраи Замин буда, асоси инкишофи ҷомеаро ташкил мекунад, инчунин сарчашмаи асосии қонеъ гардонидани талаботи моддию  маънавӣ ба ҳисоб меравад.

Аҷдодони мо ҳамбастагии обу ҳаво, набототу  ҳайвонот, олами моддӣ ва маънавиро аз масоили экологии куҳан медонистанд. Ин далели он аст, ки инсоният дар марҳалаи фаъолияти ҳамешагиаш ба масъалаҳои экологӣ бармехӯрад. Азбаски инсон шакли олии таҷассуми табиат аст ва берун аз он зист надорад, бинобар ин масъалаи экологӣ  яке аз қисмҳои ҷудонашавандаи ҳастии ӯст.

Ҳадафи тарбия ва маърифати экологӣ аз он ибрат аст, ки хонандаро ба ҳаллу фасли масъалаҳои гуногуни экологӣ ҷалб намуда, дар ниҳоди ӯ муносибат бо наботот, ҳайвонот, об, хок, ҳаво ва ғайраро ташаккул диҳад, то ки наслҳои оянда муҳити зист ва манзараҳову мавҷудоти онро ҳифз намоянд.

Бояд гуфт, ки масъалаи мушкилоти экологии ҳозиразамон дар китоби дарсии биология зикр наёфтааст. Бинобар ин ба омӯзгор лозим меояд, ки аз адабиётҳои ғайридарсии зарурӣ истифода карда, ба хонандагон моҳияти ин масъаларо фаҳмонад. Аввалан омӯзгор бояд таълими ин мавзӯъро аз баёни ҳифзи табиат ва истифодаи оқилонаи захираҳои он оғоз намояд. Барои он ки табиатро дӯст дорем, сараввал бояд қонунҳои инкишофи онро омӯзем. Ҳаёти имрӯза талаб менамояд, ки роҳҳои ҳалли мушкилоти экологии бамиёномада ҷустуҷӯ ва пайдо карда шавад ва ҳар фарди ҷомеа бояд оид ба ин масъала бетараф набуда, дар ҳаллу бартараф намудани ин мушкилиҳо саҳми худро гузорад. Ин аст, ки яке аз вазифаҳои илми экология омӯхтани қонунҳои мутақобилаи табиату ҷомеа мебошад.

Ҳоло табиат дар ҳолате қарор дорад, ки агар ба таври қатъӣ ба экология рӯ  наорему барои ба эътидол овардани он кӯшиш ба харҷ надиҳем, рӯз аз рӯз  ногузир ба фалокат наздик хоҳем шуд. Мисоли равшани ин гуфтаҳо ҳодисаҳои обхезӣ ва тундбодҳое  мебошад, ки дар минтақаҳои гуногуни сайёраи Замин рух медиҳанд.

Дар семинарҳои доимамалкунандаи омӯзгорони фанни биология ва экология мавзӯъҳо оид ба баланд бардоштани маърифати экологӣ муҳокима гардида, рефератҳо тайёр карда шудаанд.

Ҳамасола дар арафаи иди Наврӯзи байналмилалӣ озмуни расмҳои беҳтарин бахшида ба беҳдошти муҳити зист ва экология гузаронида мешавад.

Ҳамчунин барои тарбияи  мутахассисони соҳа ҳамасола   хатмкунандагони муассисаҳои таълимӣ барои таҳсил ба факултаҳои экологии Донишгоҳ ва Донишкадаҳо фиристонида мешаванд.

Айни замон дар ин факултаҳо 9 нафар шогирдони  муассисаҳои таълимии ноҳия таҳсили илм доранд.

Барои  баланд бардоштани маърифати экологӣ дар муассисаҳои таълимӣ ва муассисаҳои томактабӣ гузаронидани чорабиниҳои гуногун ба нақша гирифта амалӣ шуда истодаанд.

ИФТИХОРИ ВАТАНДОРӢ

Аслан, афрӯхтани шуълаи ифтихори миллӣ, парвариши эҳсоси худшиносиву ватандӯстӣ ва дигар фазилатҳои неки инсонӣ аз синни кӯдакӣ дар оила ва таҳсил дар муассиса оғоз меёбад.

“Ифтихор” – ба маънои фахр кардан, яъне ба муқаддасоте эҳтиром гузоштан,  қадри  ӯро  нисбат аз  ҳама баланд бардоштан ва дар бораи он аз қалби пурмуҳаббату самимият изҳори садоқат доштан аст.

Дар бораи қадру қимати Ватан ниёгони мо ҳикматҳои зиёде гуфтаанд, ки айёми сангин ва рӯзгори вазнин дар тӯли таърих аҷдодони сарбаландамонро аз умеди соҳибватанию ватандорӣ ҷудо карда натавонист.

Ҳар кӣ бо меҳру вафо бар халқ хидмат мекунад,

Номи худро сархати девони миллат мекунад

Бояд гуфт, ки  барои ба хизмат тайёр намудани насли наврас ва дар руҳияи ҳарбӣ – ватандӯстӣ  тарбия намудани онҳо саҳми муассисаҳои таҳсилоти умумӣ хеле калон аст. Дар ин самт баробари омӯзгорони фанни  омодагии ибтидоии ҳарбӣ падару  модарон  ҳам бояд саҳмгузор бошанд.

Барои бедор намудани ҳисси ватандӯстию ватанпарастӣ, ифтихору ҳуввият ва худогоҳию худшиносии миллӣ, баланд бардоштани шавқу ҳаваси ҷавонон, бахусус хонандагони муассисаҳои таълимӣ мо ба таври доимӣ озмуни “Ифтихори ватандорӣ” – ро доир менамоем. Озмуни мазкур  дар  тарбияи  шогирдон  нақши  калон дорад.

Подкатегории